fredag 20 september 2013

Skriva för nytta och nöje


Så är hösten här igen, och med den en ny termin. Stan sjuder och det ligger förväntan i luften. Framför oss har vi alla allt det spännande som ett nytt läsår bjuder. Själv höll jag höstens första föreläsning i går för ett hundratal nyblivna biologistudenter. Temat var vetenskapligt skrivande och det låter kanske inte så upphetsande. Men, tro det eller ej, bakom den torra etiketten döljer sig en del överraskningar. Som hur man kan avslöja pseudovetenskap, hur man får till en röd tråd i sin text, och – förstås – hur man kan lära genom att skriva. Studenternas entusiasm var stor och det är tydligt att skrivande är något som engagerar. Någon menade efteråt att det var ”extremt intressant”. Någon annan frågade hur man får kontakt med ett förlag. Det visade sig att denna student hade skönlitterära ambitioner. 

Det stora intresset för skrivande bådar gott. Ingen har väl undgått debatten om studenters språkliga brister. Men det hänger inte bara på studenterna att de blir goda skribenter. Vi lärare måste också ta vårt ansvar och visa att skrivandet är viktigt och att det dessutom kan vara roligt. Och det är just vad vi kommer att göra, i extra hög grad det här läsåret. För nu ska pennorna vässas och tangentborden smattra!

Som jag tidigare har nämnt storsatsar nu Naturvetenskapliga fakulteten på kommunikation i utbildningen. Våra lärare fortbildas på bred front så att kommunikationsträning ska genomsyra alla de naturvetenskapliga utbildningarna framöver. Fakulteten står i höst också värd för universitetets återkommande pedagogiska konferens. Det är inte en slump att temat denna gång blir Skriva för att leva, lära och lyckas.

Och för egen del unnar jag mig, förutom allt detta, att förverkliga ett eget skrivprojekt. Det är en ny bok, som denna gång varken handlar om naturvetenskap, skrivande eller lärande. I stället kastar jag mig handlöst in i en helt annan genre för att möta helt andra läsare. För visst är det så att man utvecklas varje gång man provar något annorlunda? Och vad kan vara mer annorlunda för en sådan som jag än att ge ut en barnbok? Vad läsarna tycker åsterstår att se. Själv har jag, liksom mina studenter, haft mycket nöje av att skriva. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar