onsdag 25 mars 2015

Välkommen på KomNU-seminarium!


Snart lägger vi sista handen vid KomNU-projektets slutrapport. Och om två veckor presenterar vi den vid ett öppet seminarium. Vi ska då berätta hur naturvetarstudenter har fått träna kommunikation i sina ämneskurser, och vilka effekter det har gett – både på deras färdigheter och ämnesförståelse.

Lärare från olika ämnen ger exempel från sina egna kurser, och Sara Santesson och jag som har lett projektet presenterar vår analys av det samlade resultatet och de slutsatser vi har dragit.

Så, alla ni som är intresserade av hur studenter kan bli bättre på skrivande och muntlig presentation: Varmt välkomna på seminariet!

Tid: den 9 april kl. 13.15 till 15.00
Plats: Lundmarksalen, Astronomihuset, Sölvegatan 27 i Lund

tisdag 17 mars 2015

Lästips för lärare (och alla andra)


Det är alltid lika roligt att träffa alla glada och nyfikna gymnasieelever som kommer på besök såhär års. Då infaller NMT-veckan när vi inom naturvetenskap, medicin och teknik håller en mängd olika föreläsningar och demonstrationer.

Själv har jag just föreläst på temat ”Så blir naturvetenskap begriplig”. Massor av elever och lärare, från Skåne till Norrköping och Stockholm, strömmade till och fyllde salen. Och publiken var verkligen alert, många var med på noterna och svarade gärna på frågor.

Ett flertal elever funderade också på läraryrket. Till er vill jag säga: tveka inte – att undervisa är bästa sättet att själv bli klokare! Och skolan behöver ännu fler engagerade lärare, inte minst i naturvetenskap. Läs gärna mer om lärarutbildningen, och de naturvetenskapliga ämnena, här. Vi vill gärna se er igen till hösten!

Bland lärarna var det flera som ville veta mer om ”skriva för att lära” och de böcker jag visade som lästips. Här kommer de igen och kan förhoppningsvis ge inspiration och idéer till er undervisning. 

Varmt välkomna till NMT-dagarna nästa år igen!

        

fredag 13 mars 2015

Rapport i sikte!


Det vänds och vrids och grunnas och tänks. Tangentborden smattrar. Det bläddras, diskuteras och funderas. Analyseras och skrivs. Funderas ett varv till. Texten växer och vi upptäcker ständigt nya saker, samtidigt som vi skriver. Guldkorn som vi inte riktigt sett förut och som börjar glittra när ljuset faller annorlunda. Det är KomNU-rapporten som håller på att ta form.

I rapporten samlas erfarenheterna från den kommunikationsträning som lärarna i naturvetenskap har utvecklat för sina studenter. Idérikedomen har varit stor och övningar av alla de slag har vuxit fram: stora och små, muntliga, skriftliga, för olika mottagare och med stigande svårighetsgrad. Under de senaste terminerna har träningen genomförts och även utvärderats. Tillsammans har vi lärt oss vad som krävs för att studenter ska bli skickliga, inte bara i sina ämnen, utan också på kommunikation.

Förstås vill vi sprida de goda exemplen. Vi vill också dela med oss av alla erfarenheter, både goda och mindre bra. På så sätt hoppas vi kunna ge inspiration, konkreta tips och svar på en rad frågor till andra som vill prova. Hur lär sig studenter egentligen kommunicera? Kan kommunikationsträning ge bättre ämnesförståelse? Hur motiverar man studenterna? Hur kan man undervisa kommunikation effektivt? Hur får man tiden att räcka till respons? Vilka metoder fungerar? Och vilka är fällorna man bör undvika?

Snart finns drygt sjuttio lärares insatser, från mer än trettio kommunikationsmoment, samlade i en gemensam rapport. Nu fortsätter analysen och skrivandet, medan deadline kryper allt närmare. Och efter påsk blir det seminarium i Lund. Så ni som vill veta mer – håll utkik efter mer info och KomNU-rapport!